torsdag 16 april 2009

Sortera flugor - ett nördgöra?

OK, till helgen är det regnbågs- och öringpremiär för mig. Havsöringssäsongen är ju i full gång och ett par fina och landade fiskar ligger färskt i minnet. Ja, jösses ...

Men som sagt, det var annan öring och dess bestyr jag nu skulle beröra. Härom kvällen var jag ute vid P&T vattnen jag till helgen skall besegra. Det vakade fin fint över hela sjön, det var inte mycket flugfän i luften och ingen direkt insektsaction synligt på vattenytan. Jag antar att det som regnbågarna lugnt och säkert mumsade på var diverse myggpuppor och kläckande sådana.

När jag svingade de sista kasten för säsongen under senhösten 2008 lade jag upp en plan (tyst för mig själv för att inte hamna på hispan):


  1. Se alla de flugfiskefilmer jag samlat på mig under en tid. Bland guldkornen fanns Lars-Åke Olssons trilogi om fiske med nymf, våt- och torrfluga i strömmande vatten. Mycket inspirerande filmer i skönt tempo, i härlig natur och lagom pedagogiska. Rekommenderas! Trout Bum/Fish Bum fenomenet var ju också tvunget att ses igenom under de mörkare månaderna. Favoriten av de, hittills, utkomna är helt klart "Trout Bum Diaries Volume 2 - New Zealand". Jag ser verkligen fram emot den kommande filmen om Steelhead fisket i USA - jag antar att den kommer utspela sig i nord västra delen av landet
  2. Under senhösten och vintern hade jag också stora planer på att verkligen ta mig an den ädla konsten flugbindning på riktigt allvar. Såg framför mig ett skrivbord fullt med flugbindningsmaterial, en mörk single malt och ett antal färdigbundna Double Legs. Av detta uppnådde jag nog endast att ta mig an single malten, inte helt fel det heller. Jag tar mig an bindningen på allvar den kommande hösten istället. Promise ...
  3. Jag lovade mig själv att också verkligen sortera flugorna i mina flugaskar. Jag föredrar askar med foam i ena locket och fjäderlock i det andra - oavsett flugsort. Ett gäng av de ytterst prisvärda askarna i borstad aluminium från flugor.se inhandlades och sortering har pågått så smått under hela året. Mer om detta projekt nedan ...
  4. Årets bästa inköp så här långt i år är när världens bästa magasin Flugfiske i Norden "reade" ut sina årgångar. I ett paket kunde man köpa 1982 - 2008 för 300 kr. Givetvis slog jag till på detta och leverans kom med bussgods - nu har jag högkvalitativ läsning för lång tid framöver.
Detta har jag alltså också sysslat med under senhöst och vinter.

Sortera flugor och flugaskar var det ja. Varför gör jag det och hur? Till att börja med måste jag erkänna att jag är fruktansvärt ordningssam och petnoga när det kommer till vissa saker. För att nämna det som utmärker sig mest så är det min digra skiv- och filmsamling. Alla skivor, och då menar jag en hel del är förpassade i lådor (i bokstavsordning) i en och en halv "Billy-hylla". Jag gillar att samla och jag gillar musik. Filmsamlingen är någorlunda lika utsorterad ...

När det kommer till min samling fiskeflugor har jag länge försökt hitta ett bra sätt att katalogisera dem. Bokstavsordning hade ju i och för sig kunnat fungera, men ganska opraktiskt. För jag anser det bättre att sortera flugorna efter användningsområde och hur de skall fiskas. Nymf, torrt och vått/streamer.

Dock innebär det här systemet, som allting annat, att undantag givetvis finns.


  • nattsländor - E-12, diverse olika Caddis, rackelhanar och attractorflugor
  • smått och midgets - buzzers, mindre kläckare och superpuppor
  • streamers och våtflugor
  • nymfer och flymer - förtyngda och inte
  • boobies
  • torrt - dagsländor i olika stadier

Det här känns nu oerhört bra. Let's get ready to rumble!

3 kommentarer:

  1. Tjena!
    Hoppas du fångar några härliga regnbågar till helgen då! Vad gäller att vara nördig i sitt samlande så är det väl något som hör till så att säga. Kolla in www.recordnerds.se

    SvaraRadera
  2. Japp ... det blev 3 regnbågar varav 2 var härliga. Notera gärna att det är Newcastle Brown Ale i glaset på bilden och inte Guinness som det står på glaset.

    SvaraRadera
  3. Näe, dra på trisser, tyckte väl det var lite pissblekt för att var Guiness.

    SvaraRadera