måndag 13 april 2009

Fiskedag 1 & 2

2009-04-04 och 2009-04-05

Jag hade ångest över att inte haft möjlighet att fiska på första dagen (1/4) på årets havsöringspremiär. Jag som längtat så mycket ...

Min egna premiär dröjde dock inte länge, bara några dagar. Lördag och söndag den 4:e och 5:e april närmare bestämt.

Dag 1 (2009-04-04)
____________________

Plats: Stenudden, Åsa
Sol, blå himmel, +15 grader
____________________

Premiärnerver ... hur mycket har "svingen" rostat under vintern? Ja, det tog några kast, sen satt det ganska bra. Jag var väldigt ivrig ut i vattnet vilket resulterade i att jag halkade på en sten ganska direkt. Lite pinsamt, men säkert kul för de som hade turen att se det. Jag slog mig inte, men det blev lite blött då jag inte dragit upp vadarna så bra där bak. Vatten kom in mellan vadarna och jackan, blöt rygg alltså, men det kunde varit värre ...

Förutom att svingen och balansen (och omdömet?) var något rostig märktes det också att det var ett tag sedan som man knöt på flugor på tafsspetsen. Jag kastade alltså bort ett par heta flugor ganska omgående i och med slarvigt och ivrigt knutna betesknutar. Slarv!

Efter en timmes helt resultatlöst fiske vadade jag åter i land, satte mig på en sten och åt ett äpple. Sneglade till vänster, där borta vid mitt hot-spot inne i viken var det upptaget med andra fiskare. Gräset är alltid grönare ...

Jag avslutade mitt äpple, bytte fluga och vadade ut igen. Ny strategi - sakta fiska av bort mot vänster, så att de som står vid mitt hot-spot förstår att jag menar allvar.



Lycka! De andra entusiasterna packar ihop för dagen - jag har fritt spelrum! Ny fluga, en olivgrön och vit räka av större modell. De första kasten vid mitt hot-spot hamnar inte exakt över den tångruska jag tänkt. Men efter en fem, sex kast smäller det äntligen till! Premiärsilvret sitter på min räka! Det blir en trevlig fight, med ett par rusningar ut i tången men jag kan ganska smärtfritt landa en godkänd havsöring.

Rensning och tillagning i ugn, potatis, sparris och en god Riesling till. En underbar premiär!

Dag 2 (2009-04-05)
____________________________

Plats: Möttviken, Smithska Udden
Växlande molninghet, från-lands-vind
+12 grader
____________________________

Jag kunde inte hålla mig ... jag måste ju upprepa succén från lördagen, denna gång på ett nytt ställe. En kraftig från-lands-vind ville något annat.

Oavsett om fiskelyckan inte var lika god som dagen innan, eller rättare sagt jag landade ingen fisk på söndagen, så var det annat som var betydligt bättre. Kastsvingen satt mycket bättre, likaså knutarna och som bonus halkade jag inte en enda gång.

Närmast fisk jag kom var ett par hugg varav ett var en riktigt kraftig stöt. Kul var också att det plaskvakade två gånger bara ett par meter framför mig.

Summa sumarum - en härlig premiärhelg. Mycket bra väder (för bra), en godkänd landad samt att känslan av att "nu är man äntligen igång igen" infann sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar