måndag 1 mars 2010

Än finns det hopp … snart är det dags igen och det är fan på tiden!

Nu äntligen börjar det vibrera lite i kropp och själ. Vi är nu inne i mars månad vilket logiskt innebär att april kommer på nästa blad i almanackan. April betyder väldigt, väldigt mycket för mig och säkerligen även för många andra flugfiskare. För oss flugdängare här på västkusten innebär 1:a april i första hand inte skojfriska skämt och lurendrejerier, det är betydligt allvarligare än så. 1:a april innebär havsöringspremiär.

I senastenumret av Allt om Flugfiske som landade på hallmattan häromdagen var det ett undersökande reportage om havsöringen och det påstående att havsöringsfisket utmed de svenska kusterna var speciellt dåligt under 2009. Själv hade jag ett, med mina mått mätt, jättebra havsöringsfiske under förra året. I stort inriktade jag förra årets fiske på två ställen; Åsa och Smithska Udden. Med säkerhet kommer jag att besöka i alla fall det sistnämnda stället även i år. Jag gillar "Smithska" och området kring Näset - det är nära hem vilket innebär mer tid för fiske och mindre för restid och trots att det ligger centralt finns det en storslagen natur. Jag lever ännu gott på de tidiga morgnar jag var där förra våren och kunde spana på strandskator i kikaren samtidigt som jag drack morgonkaffe. Förutom fisket, spänningen, naturen och det faktum att vi går mot varmare tider innebär havsöringsfisket ett ypperligt tillfälle att få fart på flugsvingsmusklerna igen. Att försöka hitta form och linbåge efter alldeles för många månader av att enbart titta på flugfiskefilmer och inte svingat själv.


Jag brukar fiska efter havsöring i april och beroende på hur varm den månaden blir eventuellt någon vecka in i maj. Sen kommer ju flugfisket i stilla och strömmande vatten in mer och mer och tar över intresset något. I år inträffar 1:a april på en torsdag, alltid något. Jag har varit noga med att inte planera in aktiviteter, möten och annat både jobb och privat och hoppas på att kunna ta semester både på torsdagen och fredagen. Det är högtflygande planer, men det är mitt mål. Något som dock är lite jobbigt så här års innan premiären är det hybris jag känner när det kommer till platser för fisket. Säkra kort eller nya upptäckter? Jag har i alla fall bestämt mig för att i år försöka upptäcka områdena kring Vallda och Lerkil, har hört och läst mycket gott om det området och spanat på flygfoton på eniro.se - det ser bra ut.
Linan är infettad och klar och havsöringsasken är sonderad och sorterad - jag ser fram emot att vada ut de första salta stegen om en månad och försöka hitta svingen och linbågen igen.

Gick en liten söndagspromenad i snöblasket igår. När jag gick förbi en större vattenpöl som bildats i blasket ser jag svärmande röd-bruna fjädermyggor. Det börjar hända saker nu ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar