lördag 6 mars 2010

S.S. Nymph

För en tid sedan köpte jag ett mycket intressant "Sawyer-kit" innehållandes en bok som samlar flertalet av Frank Sawyers viktiga och nyskapande texter om flugfiske med nymf och en film med Johan Klingberg som på sedvanligt pedagogiskt och trevligt vis binder flera av Sawyers mest kända flugor.

Boken slukade jag nästan omgående och den gav mersmak och kommer att läsas igen. Även om jag tycker Sawyers sätt att berätta är ganska besserwisser-aktigt. Jag har inte läst någon av hans texter på originalspråket, så det kan vara översättaren som "överdriver" något, eller så har man kanske rätt att uttrycka sig på det sättet jag uppfattar, om man var Frank Sawyer. Hans stämpel på flugfiske genren har verkligen tålt tiden, och hans teknik och flugor är lika aktuella idag som då.

Filmen inleds med att Johan introducerar oss i vem Sawyer var och vilken inverkan han har fortfarande idag, intressant. Den första flugan Johan visar hur man skall binda är kanske Sawyers mest kända fluga - Pheasant Tail Nymph, därefter binder han upp Sawyers svenska nymf, S.S. Nymph. Jag härmar Johan och resultaten ser du nedan, 5 st i originalutförande i grå färg och 5 st varianter i oliv. Trevlig fluga, det skall bli ett nöje att blötlägga dem när väl isen släpper och våren fäster greppet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar