söndag 7 mars 2010

I Sawyers fotspår - Caenis Dun


Jag fortsätter i Frank Sawyers fotspår tillsammans med Johan Klingberg genom filmen "Frank Sawyers Favoritflugor". Även om Sawyer i stort sett enbart är känd som riddaren som stolt bar nymfflugfiskets fana så finns det torrflugor med hans stämpel på. Ikväll kom min flugbindning till just ett sådant kapitel. Caenis och här i dunstadie.

Då jag inte hade något svart stutsherl på lager bytte jag det mot ett påfågel dito som thorax och mullvad som dubbing hade jag inte heller så jag dubbade kroppen med Fly-Rite #7 Dark Grey, till de tre stjärtspröten använde jag de fantastiska Mayfly Tails (tan) som är förpreparerade med Water Shed och som krok använde jag Daiichi 1180 storlek 20 och slutligen ett light dyed dun hackel. Visst var/är det pilligt att binda i dessa väldigt små krokstorlekar, men det är spännande och samtidigt lika avkopplande som vanligt som när man sätter sig vid städet. Precis vad man behöver på en söndagskväll ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar