fredag 26 februari 2010

Lennart 50% - Utförsäljning och off-season shopping

När man inte kan fiska eller om man fiskar och inte får någon fisk kan man ju alltid handla prylar. På inköpslistan inför kommande säsong fanns ett par nya vadare och vadarskor samt en rulle till mitt #4 spö. De vadare jag har börjar bli slitna efter tre säsongers flitigt användande och vadarskorna är utslitna här och där så detta nuvarande "kit" kommer jag använda i saltvatten och de jag planerade att köpa får användas i sötvatten. Larvigt? Ja, kanske ...

När det svenska flugfiskekonceptet Imago kom till min kännedom för ett par år sedan svalde jag snabbt hela konceptet. Det osade entreprenörsskap, nytänk och hunger i deras marknadsföring och produktutbud, att bolaget och eldsjälarna bakom Imago är, som jag, bördiga från Norrköping gjorde självklart sitt också. Jag bestämde mig snabbt för att detta är något jag vill stödja och produkter som jag vill använda. Imagos Amphibian vadare är och känns 100% genomtänkta, det märks att det är hängivna flugfiskare som ligger bakom produkterna och att de testat sig fram till hur de önskar sig att ett par vadare skall vara. Finjusteringar i detaljnivå för användaren, färgkombinationen, passform och funktion och allt annat känns klockrent på alla sätt. Så när http://www.lbflugfiske.se/ släppte bomben om utförsäljning och halva priset på sitt utbud nu i veckan var mitt sikte direkt inställt på vad som stod på min inköpslista, och högst upp fanns ett par Imago-vadare. Initialt stötte jag på lite motgång när butiken och Imago inte kommunicerat "rean" och till en början tog bort Imagos sortiment från det prisreducerade utbudet. Men efter lite proffsigt kundorienterat hanterande ändrade man sig igen och Imago fanns med på rean och därmed finns nu ett par av dessa briljanta vadare i min ägo. Tack för det! Jag har även spanat på den, till synes, lika briljanta vadarjackan i Imagos sortiment och risken finns att jag blir en Imago-skyltdocka inom kort.


Rulle inhandlades också till halva priset. När jag på plats i butiken gick mina ögon åt olika håll och plånboken brände i innerfickan - jag såg allt men jag såg inga rullar. När jag lade upp mina Roman Moser tafsar, krokar, Anvil-saxar och övrigt flugbindningsmaterial första gången jag var i butiken (jag fick återkomma en andra gång för Imago-vadarna) frågade jag om de inte hade några rullar kvar? Svaret blev ett "nja - vi har knappt något kvar, bara den här" och upp kom en Ross Vexsis 1.5, en rulle som jag gluttat på och läst om under ett års tid. Vad kostar den? "Ja, det är ju halva priset ..." Taget! Rullen har en fantastiskt mjuk och trevlig broms som påminner mycket om den broms jag finner i min Galvan Torque T5 som jag har på mitt #6 spö och som jag älskar. Design, funktion och grundtanken känns genomarbetad och i symbios - viktiga grejer. Det skall bli ett nöje att fiska tillsammans med min nya fiskekompis Ross.

Situationen på LB var smärre kaotisk vid båda tillfällena jag var där i veckan, med kaotiskt menar jag det faktum att det var 50% på hela sortimentet och att jag inte är ensam flugfiskare som vill fynda - telefonen ringde konstant. Men i butiken var jag i stort sett ensam kund vid båda tillfällena, konstigt men fördelaktigt för mig givetvis. Imponerande var dock att personalen på plats tog sig tid för att hjälpa till, springa ut på lagret och spana om det jag frågade fanns i gömmena backstage. Jag var ju så glad när jag fick tag på Imago-vadarna att jag i min hast glömde bort att jag behöver skor också. Tur var ju då att personalen agerade hjärna och hjärta och inte glömde bort merförsäljningen mitt i kaoset. "Skor, har du det?". Famnen fylldes alltså även med ett par Korkers Cross-Current. Ni vet dom där med utbytbara sulor - en filtsula och en gummisula ingick - och detta till ett pris som nästan var skamligt lågt. Kul för mig och antagligen också för butiken, hoppas jag. Oroa er inte, det fanns grejer kvar i butiken även efter det att jag sagt adjö. Spön, rullar och vadarutrustning var nästan slut, men det finns mängder med flugbindningsmaterial kvar till halva priset - och det är tjänstefel att inte skynda dit om du bor i närheten av Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar