måndag 11 januari 2010

Lite nya förmågor i asken

De som följt den här bloggen kommer säkert ihåg hur jag stoltserade för några månader sedan med att äntligen lyckats minimera antalet flugaskar jag har med i packningen till 2 stycken. En ask med flugor som flyter och en ask med icke flytande flugor. Visserligen har jag dessutom en liten halvask för imitationer av myggpuppor, buzzers och knott, men den asken är ju lika stor som min snusdosa så den räknas ju inte. Och sen jag ju visst en speciell ask för havsöringsfisket i saltvattnet här på västkusten, men då jag jag ju endast en ask och det är ju super-duper.


Men nu när flugbindningen verkligen tagit fart på riktigt börjar jag få lite ångest över det kommer bli med detta lilla ovannämnda projekt. Känner på mig att när väl våren kommer och det börjar vankas fiske igen att jag kommer stå där och svinga mitt spö med fickor och väskor sprängfyllda med medhavda flugaskar.


Hur som helst, året slutade och började med lite flugbindning. Först kunde jag inte sluta med att försöka få till "X-Wingen" så nära 100% jag kommer med den kompetens jag har, och jag tycker det börjar likna något. Här är den bunden med enbart bindtråd och foamvinge i storlek 18. Det skall bli mycket spännande att prova den i olika färger och storlekar kommande säsong, den flyter som en kork hur som helst.

Inspirerad av "Superhero-flugorna" i senaste numret av Fly-Tyer Magazine skapade jag "The Flash" (den gul-röda) och "Green Arrow" (den grön-svarta), som för övrigt även är klassiska karaktärer i DC Universe som jag föredrar när det kommer till comics.


Sen kämpade jag en stund med den "PMD Compara Dun" som syns längst ned av bilderna. May-Fly Tails, en tunn Fly-Rite kropp och sen hjorthår som vinge, den blev godkänd till slut tycker jag nog.


Nästa uppdatering blir nog en årskrönika av fiskesäsongen 2009. Detta om jag inte hinner binda något mer jag vill dela med mig av innan förstås.


Cheers!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar