tisdag 2 juni 2009

Dag 10 & 11 - Hökensås



Dag 10 & 11 (2009-05-30/31)
____________________________

Plats: Hökensås
Väder: Larvigt bra (om man vill ligga på stranden)
____________________________

För att ladda upp inför årets händelse, fiskeveckan i Tännäs, bestämde jag och Per oss för att förlägga de sista dagarna i maj i Hökensås. Jag gillar Hökensås, även om jag inte fått mängder med fisk där så är det alltid väldigt trevligt och omväxlande fiske och alltid trevligt sällskap. Stuga bokades och familjen förbereddes någon vecka tidigare.

Det är ju inte alltid som väckarklockan börjar ryta 02:00 och konstigt nog vaknade jag pigg som en lärka, jag gissar på att detta beror på att det är fiske som vankar. Några frukostmackor förbereddes, en dusch för att vakna till, en sista överblick på packningen innan bilen packades. 03:00 satt jag i bilen och körde ut genom ett tyst Göteborg. Den två och en halv timmes bilfärden gick smärtfritt, soluppgången var vacker och kaffet och snuset som inhandlades på Statoil i Bollebygd smakade ypperligt. Ganska exakt 05:30 körde jag in på parkeringen vid Hökensås Semesterby, där satt redan Per i sin Opel och väntade otåligt. "Jag har varit här sen klockan fem, nu åker vi ner till Enesjön".


Morgondimman låg vackert över sjön när vi kom ner, ett par flugfiskare kunde man skönja utvadade på varsin sida av viken närmast parkeringen, och en tredje stog och tittade ut över sjön vid oss på parkeringen. När jag passade på att inta frukostmackorna jag förberett hemma på morgonen passade Per på att pressa den tredje personen på stalltips inför vårt morgonfiske. Han hade tydligen redan fyllt sin kvot med fisk, han hade fått dem på dränkta kläckarimitationer av Sjösandsländan. Inte nog med det, det var ju "Stillborns" han hade fyllt kvoten med dessutom. Ja, det gäller att vara kreativ när man är flugfiskare. Samtidigt som frukostmackorna intogs och senare vadarna åkte på och spö och rulle monterades vakade det titt som tätt ute i sjön, och så hade det tydligen varit nu under den tidiga morgonen.
Väl på plats på vårt hot-spot började vaken avta, även om det plaskade till då och då fortfarande var skådeplatsen nu mitt i sjön och dit når vi inte. Vi blindkastade och blindkastade, bytte nymfer mot flymfer mot streamers. Men icke ... Hökensås-spöket skrattade åt oss. Vi bestämde oss för att ta en öl istället och titta i flugaskarna. Inte helt fel det heller.

Dagen flöt på i ett lagom trevligt tempo. Halva Enesjön fiskades av och fler ölpauser, flugor och tafstjocklek avverkades. Vi passerade flertalet flugfiskare under vår tur runt sjön, inte heller de hade haft någon lycka, tråkigt för dom men bra för vårt självförtroende.

Nästa anhalt i vår jakt efter stridbar regnbågsöring blev Nordvattnet. Samma scenario som tidigare blev tyvär resultatet. Så vid lunchtid blev det korvgrillning istället för färsk grillad fisk. När man inte får fisk kan man ju alltid köpa grejer tänkte vi och åkte upp till fiskeshoppen. Nyckel till stugan vi hyrt skulle hämtas och lokala flugor inhandlas. Förutom att shoppen bjöd på välbundna imitationer av vassländenymf och kläckande sjösandsländor bjöd besöket och de inhandlade flugorna på välbehövligt stärkt självförtroende. Vid Prinsasjöarna skulle spöket skrämmas bort och besegras. Men icke ...

Klockan blev efter 15:00 och vi bestämde oss för en välbehövlig paus. Vädret var nu för bra, blå himmel, gassande sol och + 25 grader. Vi åkte tillbaka till Enesjön och hittade en solig glänta. Vadarskorna åkte av, ölen öppnades och cigarren tändes - om några timmar skulle vakfesten börja. Väder, årstid och killarna i fiskeshoppen utlovade en kläckning framåt 18:00. Och visst började det vaka lite smått, men inte det bonanza vi väntat. Hur som helst, vi kunde inte vänta längre ... Men ingen fisk. Och ingen annan vi såg fick något heller. Vad är problemet?

Problemet visade sig vara att vi valt fel vik. När solen började gå ner gick vi bakom hörnet till den vik vi startade dagen vid, och där hade det dragits fisk, vi till och med såg en drillning. Klockan blev efter 21:00 och vaken avtog, så även vår ork och vårt tålamod. Besegrade bestämde vi oss för att åka mot stugan och grilla korv, snacka lite skit och dricka lite whisky. I säng kom vi efter 23:30, klockorna ställdes på väckning kl. 04:00 på söndagen.

När väl klockan ringde några timmar senare kändes det helt ologiskt och omöjligt att gå upp. Vi tog sovmorgon till 05:00 istället. Skönt! Stugan snabbstädades, grejerna packades in i bilen och sömndruckna stack vi åter mot vattnet. Morgonen och dagen flöt på som en kopia på dagen innan.


På väg hem i bilen dracks det Red Bull och åts lösgodis. Systemet behövde en riktig sockerkick för att hållas vaken - 8 timmars sömn på 2 dygn tillhör inte den vanliga rutinen. Jag funderade också ganska mycket på varför jag inte fiskat med Nattsländor när jag såg flertalet både på ytan och i luften, hur dum får man vara. Det misstaget gör jag inte om.

Summa summarum - väldigt trevligt, frustrerande och fisklöst. Men korv är ju också gott!

2 kommentarer:

  1. Låter ju som en härlig tripp, trots fiskfrånvaro, men vad skådar mina ögon har du börjat med korv, eller var du så hungrig.......

    SvaraRadera
  2. Lugna ner dig ... det finns vegetariska alternativ :)

    SvaraRadera