måndag 4 maj 2009

Flytväst och pump - ett måste!

Långhelgen i samband med att många firar Socialdemokraterna (?) var vigd åt kvalitetstid i skogen, eller närmare bestämt sommarstugan i de bohuslänska urskogarna. Väderrapporterna var med oss när vi packade bilen och satte av norrut på E6 från Göteborg.

I packningen fanns gäddflugfiskeutrustningen och jag kom till och med den här gången ihåg att ta med mig den något längre peangen för att undvika operera bort flugor ur en vass gäddkäft. Vadarna var med givetvis så även vadarskorna, västen och den smarta gäddportmonän (Sameo Pike-Wallet) innehållandes gäddflugor och wire. I stugan finns sedan tidigare flytringen, grodfötterna, flytväst och pump. Eller hur var det nu? Fredagen var vigd åt lugnt tempo med familjeaktiviteter så som skogspromenad, fiktiv skattjakt med min son, god mat och gott vin (rosé premiär - Jacobs Creek Shiraz). Detta i ett skogslandskap dit inga bilar når eller hörs. Underbart!

Lördagen kom, ett strålande väder om än något mer blåsigt, tittade på träden och såg dock att det innebär pålandsvind vid sjön, och det är ju helt OK. Gjorde mig fysiskt och mentalt redo för gäddfiske och gick ut till den mindre "gäststugan" för att hämta den stora blå IKEA-säcken som flytringen förvaras i. När jag stack nyckeln i dörren fick jag snabbt ett magsår - hur var det nu med pumpen? Minnesbilder från 2008 flashade förbi och jag såg mig själv pumpa upp en luftmadrass i höstas. Jag tog alltså hem pumpen till Göteborg vid sista stugbesöket i höstas, och den låg inte i packningen nu. Svordomar och trolleri! Jag gick ändå in i stugan och vittjade påsen, mycket riktigt. Pumpen låg inte där. I samma veva insåg jag att flytvästen också ligger i svärföräldrarnas segelbåt. Flytringsfiske efter gädda? Tror inte det ... Inte ens Miles Davis skulle lyckas med att fylla en ponton med sina trumpetlungor.

OK. Jag måste samla mig.

Inget fiske alltså. Istället gick vi i samlad familjetrupp ner till sjön och hade pannkakspicknick. Det blåste ännu mer nere vid sjön, så pass mycket att det faktiskt knappt var fiskbart. Klart att det var det, men det kändes bra att tänka så och göra den slutsatsen. Den enda fiskkänning den här helgen var en gäddbiten mört som guppade stendöd inne vid land.

Men livet är bra för man blir nästan alltid kompenserad. Even Steven, som man brukar säga. I min mailbox när jag kom hem fanns ett mail från Per som föreslog en helg i Hökensås 30-31/5. Perfekt helg för dagsländekläckning där nere enligt statistiken. Sen är det ju snart Säveåpremiär om några veckor. Sen i veckan har vi samkväm i naturen med min avdelning på jobbet, det innebär att jag kommer ifrån vid 14:00, och när jag ändå har "bilen ute" kan jag ju passa på att ta en eftermiddag och kväll vid klubbsjöarna.

1 kommentar: