fredag 12 mars 2010

Ny domän - ny design - Välkommen!

Vänligen uppdatera ditt bokmärke till http://www.itsabouttrout.se - det är mitt nya hem och min nya adress för bloggen.

Välkommen till en helt omdesignad sida, nu på egen domänadress.

www.itsabouttrout.se - ständigt vakande

(Den här Blogspot/Blogger adressen kommer inte uppdateras).

Tack!

söndag 7 mars 2010

I Sawyers fotspår - Caenis Dun

Jag fortsätter i Frank Sawyers fotspår tillsammans med Johan Klingberg genom filmen "Frank Sawyers Favoritflugor". Även om Sawyer i stort sett enbart är känd som riddaren som stolt bar nymfflugfiskets fana så finns det torrflugor med hans stämpel på. Ikväll kom min flugbindning till just ett sådant kapitel. Caenis och här i dunstadie.

Då jag inte hade något svart stutsherl på lager bytte jag det mot ett påfågel dito som thorax och mullvad som dubbing hade jag inte heller så jag dubbade kroppen med Fly-Rite #7 Dark Grey, till de tre stjärtspröten använde jag de fantastiska Mayfly Tails (tan) som är förpreparerade med Water Shed och som krok använde jag Daiichi 1180 storlek 20 och slutligen ett light dyed dun hackel. Visst var/är det pilligt att binda i dessa väldigt små krokstorlekar, men det är spännande och samtidigt lika avkopplande som vanligt som när man sätter sig vid städet. Precis vad man behöver på en söndagskväll ...

lördag 6 mars 2010

S.S. Nymph

För en tid sedan köpte jag ett mycket intressant "Sawyer-kit" innehållandes en bok som samlar flertalet av Frank Sawyers viktiga och nyskapande texter om flugfiske med nymf och en film med Johan Klingberg som på sedvanligt pedagogiskt och trevligt vis binder flera av Sawyers mest kända flugor.

Boken slukade jag nästan omgående och den gav mersmak och kommer att läsas igen. Även om jag tycker Sawyers sätt att berätta är ganska besserwisser-aktigt. Jag har inte läst någon av hans texter på originalspråket, så det kan vara översättaren som "överdriver" något, eller så har man kanske rätt att uttrycka sig på det sättet jag uppfattar, om man var Frank Sawyer. Hans stämpel på flugfiske genren har verkligen tålt tiden, och hans teknik och flugor är lika aktuella idag som då.

Filmen inleds med att Johan introducerar oss i vem Sawyer var och vilken inverkan han har fortfarande idag, intressant. Den första flugan Johan visar hur man skall binda är kanske Sawyers mest kända fluga - Pheasant Tail Nymph, därefter binder han upp Sawyers svenska nymf, S.S. Nymph. Jag härmar Johan och resultaten ser du nedan, 5 st i originalutförande i grå färg och 5 st varianter i oliv. Trevlig fluga, det skall bli ett nöje att blötlägga dem när väl isen släpper och våren fäster greppet.

måndag 1 mars 2010

Än finns det hopp … snart är det dags igen och det är fan på tiden!

Nu äntligen börjar det vibrera lite i kropp och själ. Vi är nu inne i mars månad vilket logiskt innebär att april kommer på nästa blad i almanackan. April betyder väldigt, väldigt mycket för mig och säkerligen även för många andra flugfiskare. För oss flugdängare här på västkusten innebär 1:a april i första hand inte skojfriska skämt och lurendrejerier, det är betydligt allvarligare än så. 1:a april innebär havsöringspremiär.

I senastenumret av Allt om Flugfiske som landade på hallmattan häromdagen var det ett undersökande reportage om havsöringen och det påstående att havsöringsfisket utmed de svenska kusterna var speciellt dåligt under 2009. Själv hade jag ett, med mina mått mätt, jättebra havsöringsfiske under förra året. I stort inriktade jag förra årets fiske på två ställen; Åsa och Smithska Udden. Med säkerhet kommer jag att besöka i alla fall det sistnämnda stället även i år. Jag gillar "Smithska" och området kring Näset - det är nära hem vilket innebär mer tid för fiske och mindre för restid och trots att det ligger centralt finns det en storslagen natur. Jag lever ännu gott på de tidiga morgnar jag var där förra våren och kunde spana på strandskator i kikaren samtidigt som jag drack morgonkaffe. Förutom fisket, spänningen, naturen och det faktum att vi går mot varmare tider innebär havsöringsfisket ett ypperligt tillfälle att få fart på flugsvingsmusklerna igen. Att försöka hitta form och linbåge efter alldeles för många månader av att enbart titta på flugfiskefilmer och inte svingat själv.

Jag brukar fiska efter havsöring i april och beroende på hur varm den månaden blir eventuellt någon vecka in i maj. Sen kommer ju flugfisket i stilla och strömmande vatten in mer och mer och tar över intresset något. I år inträffar 1:a april på en torsdag, alltid något. Jag har varit noga med att inte planera in aktiviteter, möten och annat både jobb och privat och hoppas på att kunna ta semester både på torsdagen och fredagen. Det är högtflygande planer, men det är mitt mål. Något som dock är lite jobbigt så här års innan premiären är det hybris jag känner när det kommer till platser för fisket. Säkra kort eller nya upptäckter? Jag har i alla fall bestämt mig för att i år försöka upptäcka områdena kring Vallda och Lerkil, har hört och läst mycket gott om det området och spanat på flygfoton på eniro.se - det ser bra ut.
Linan är infettad och klar och havsöringsasken är sonderad och sorterad - jag ser fram emot att vada ut de första salta stegen om en månad och försöka hitta svingen och linbågen igen.

Gick en liten söndagspromenad i snöblasket igår. När jag gick förbi en större vattenpöl som bildats i blasket ser jag svärmande röd-bruna fjädermyggor. Det börjar hända saker nu ...

fredag 26 februari 2010

Lennart 50% - Utförsäljning och off-season shopping

När man inte kan fiska eller om man fiskar och inte får någon fisk kan man ju alltid handla prylar. På inköpslistan inför kommande säsong fanns ett par nya vadare och vadarskor samt en rulle till mitt #4 spö. De vadare jag har börjar bli slitna efter tre säsongers flitigt användande och vadarskorna är utslitna här och där så detta nuvarande "kit" kommer jag använda i saltvatten och de jag planerade att köpa får användas i sötvatten. Larvigt? Ja, kanske ...

När det svenska flugfiskekonceptet Imago kom till min kännedom för ett par år sedan svalde jag snabbt hela konceptet. Det osade entreprenörsskap, nytänk och hunger i deras marknadsföring och produktutbud, att bolaget och eldsjälarna bakom Imago är, som jag, bördiga från Norrköping gjorde självklart sitt också. Jag bestämde mig snabbt för att detta är något jag vill stödja och produkter som jag vill använda. Imagos Amphibian vadare är och känns 100% genomtänkta, det märks att det är hängivna flugfiskare som ligger bakom produkterna och att de testat sig fram till hur de önskar sig att ett par vadare skall vara. Finjusteringar i detaljnivå för användaren, färgkombinationen, passform och funktion och allt annat känns klockrent på alla sätt. Så när http://www.lbflugfiske.se/ släppte bomben om utförsäljning och halva priset på sitt utbud nu i veckan var mitt sikte direkt inställt på vad som stod på min inköpslista, och högst upp fanns ett par Imago-vadare. Initialt stötte jag på lite motgång när butiken och Imago inte kommunicerat "rean" och till en början tog bort Imagos sortiment från det prisreducerade utbudet. Men efter lite proffsigt kundorienterat hanterande ändrade man sig igen och Imago fanns med på rean och därmed finns nu ett par av dessa briljanta vadare i min ägo. Tack för det! Jag har även spanat på den, till synes, lika briljanta vadarjackan i Imagos sortiment och risken finns att jag blir en Imago-skyltdocka inom kort.

Rulle inhandlades också till halva priset. När jag på plats i butiken gick mina ögon åt olika håll och plånboken brände i innerfickan - jag såg allt men jag såg inga rullar. När jag lade upp mina Roman Moser tafsar, krokar, Anvil-saxar och övrigt flugbindningsmaterial första gången jag var i butiken (jag fick återkomma en andra gång för Imago-vadarna) frågade jag om de inte hade några rullar kvar? Svaret blev ett "nja - vi har knappt något kvar, bara den här" och upp kom en Ross Vexsis 1.5, en rulle som jag gluttat på och läst om under ett års tid. Vad kostar den? "Ja, det är ju halva priset ..." Taget! Rullen har en fantastiskt mjuk och trevlig broms som påminner mycket om den broms jag finner i min Galvan Torque T5 som jag har på mitt #6 spö och som jag älskar. Design, funktion och grundtanken känns genomarbetad och i symbios - viktiga grejer. Det skall bli ett nöje att fiska tillsammans med min nya fiskekompis Ross.

Situationen på LB var smärre kaotisk vid båda tillfällena jag var där i veckan, med kaotiskt menar jag det faktum att det var 50% på hela sortimentet och att jag inte är ensam flugfiskare som vill fynda - telefonen ringde konstant. Men i butiken var jag i stort sett ensam kund vid båda tillfällena, konstigt men fördelaktigt för mig givetvis. Imponerande var dock att personalen på plats tog sig tid för att hjälpa till, springa ut på lagret och spana om det jag frågade fanns i gömmena backstage. Jag var ju så glad när jag fick tag på Imago-vadarna att jag i min hast glömde bort att jag behöver skor också. Tur var ju då att personalen agerade hjärna och hjärta och inte glömde bort merförsäljningen mitt i kaoset. "Skor, har du det?". Famnen fylldes alltså även med ett par Korkers Cross-Current. Ni vet dom där med utbytbara sulor - en filtsula och en gummisula ingick - och detta till ett pris som nästan var skamligt lågt. Kul för mig och antagligen också för butiken, hoppas jag. Oroa er inte, det fanns grejer kvar i butiken även efter det att jag sagt adjö. Spön, rullar och vadarutrustning var nästan slut, men det finns mängder med flugbindningsmaterial kvar till halva priset - och det är tjänstefel att inte skynda dit om du bor i närheten av Göteborg.

onsdag 10 februari 2010

Årskrönika - Flugfiskeåret 2009 - del 3/3

I och med sensommaren och höstens intåg var jag tvungen att tacka Säveån för i år, smärtsamt. Det blev mycket fisketillfällen under 2009, men alldeles för få tillfällen vid min personliga favorit oas. Jag hoppas på fler tillfällen vid ån 2010.

Hur som helst så började hösten på bästa sätt – ett par tillfällen vid klubbsjön och ett samtal från Per som ville ge Hökensås en chans till i år. Jag älskar Hökensås! Det får regna, hagla, snöa eller vara tropisk hetta, det spelar ingen roll. Till och med den gången i våras när vi var där i våras och både Per och jag bommade trots måååånga timmars fiske kom jag hem med ett leende på läpparna. Naturupplevelsen, gott sällskap, att campen är ypperligt skött och möjligheten att fiska dygnet runt är givetvis ingredienser i framgångsreceptet. Så sista helgen i augusti var det dags igen …

Den här gången slog vi på stort och åkte ned till "åsen" på fredagen. Jag tog ut en heldag och kunde sova ut och åka och handla innan jag begav mig ut på riksväg 40. "- Du handlar bärs och whisky så fixar jag mat och engångsgrillar", så var överenskommelsen oss emellan, inte den mest komplicerade inför-planeringen. Sagt och gjort! Väl nere hämtade jag ut nyckeln till stugan, denna gång fick vi kosta på oss en större deluxe-stuga då de mindre budgetvarianterna var uthyrda allihopa. Det är inte så att vi är snåla, men varför betala för något man inte använder? Det är ju fiska vi skall göra, inte besöka ett spa. Nu fick vi ett varsitt rum, ett stort kök, ett badrum större än det jag har hemma, ett sovrum till som vi inte använde och ett vardagsrum med köksbord soffor och fåtöljer. Skojfriskt! Om vi bommade fisket den här trippen kunde vi ju i alla fall säga att vi hade bott fint, alltid något.

Per tog halvdag så han kom ner ett par timmar senare än mig så jag hann köpa fiskekort och få "stalltips" från den trevliga personalen i shoppen. Jag hann också att land en abborre i Enesjön innan min kamrat anlände.

- Tjena, det skall blåsa i helgen.
- Vill du ha en öl?
- Vad tror du?

Och vi var igång …

Fredagsfisket var trevligt, så pass trevligt att vi fick äta regnbåge i stugan på kvällen. Nyfångad regnbåge, grillad i folie med smör och kryddor, till den kokt potatis och starköl. Prima liv!

Vi bommade inte den här gången, skönt! Flugan för den här gången var Double Legs, den fick vi och tappade fisk på båda två. Vi fick även fisk på helt nya, för oss, oprövade ställen vilket bådar gott inför framtiden. Summa summarum ger jag även den här resan ner till Hökensås bästa betyg, eller nästan föresten. Damen som hårdgranskade vår städning av stugan innan vi fick åka drar ner betyget något, men det är ju inte hennes fel. Läs mer om detta äventyr på: http://itsabouttrout.blogspot.com/2009/09/speedwayresultat-i-hokensas.html

Jag hann också med att köpa ett nytt spö under hösten. Jag kom aldrig riktigt överens 100% med Danielssons E-T-C spö som jag köpte på mig under våren. Jag sålde det således på Tradera och begav mig iväg och provkastade ett nytt. Jag provade några olika modeller från Guideline, Loop och Vision och fastnade tillslut för Loop AEG 696-4. Det satt perfekt i handen och fungerade klockrent tillsammans med min RIO Gold lina. Det var bara att lämna över betalkortet och le.

Sen äntligen tog jag tag i flugbindningsprojektet på allvar, revolutionerande trevligt! Jag har svårt för att misslyckas, mycket att göra och jag vet att om jag fastnar för någonting så sväljer jag hela konceptet – måste ha allt och veta allt (= dyrt). Men nu kunde jag inte hålla mig längre! Flugbindning på mitt sätt av Lennart Bergqvist inhandlades tillsammans med Johan Klingbergs DVD-film Att börja med flugbindning.och ett start-kit från Fly-Dressing. Helt plötsligt band jag flugor på, förhoppningsvis, rätt sätt. Efter detta har jag givetvis handlat fler böcker, material och ett dyrt städ, sådan är jag. Men, jag vet att detta är en hobby jag kommer ha med mig så länge i livet som jag kan hålla händerna stilla. Jag är ganska nöjd över mig själv att jag äntligen tog tag i detta på allvar för den överraskande långa vintern även här nere i söder kommer antagligen att innebära senare premiär och islossning än vanligt. Och då ger mig flugbindningen tätkontakt med min favoritsyssla.

fredag 5 februari 2010

Provläs Westrins senaste

I nästa leverans i Setterns Bokklubbs utskick kommer, enligt mig, två intressanta titlar. Dels Gunnar Westrins senaste bok Westrins fjällfisketips och DVD-filmen Mayfly Madness av och med bl. a. Johan Klingberg - precis sånt här man behöver när säsongen känns långt borta.

Settern skickade ut en länk för att provbläddra, här är den:

Zap-A-Gap istället för whipfinish

Läste följande i El-Ge's webbshop: Ett måste för flugbindaren, whipfinishknuten kommer snart vara ett minne blott. Applicera lite med penseln ifrån Zap-a-Gap på bindtråden, linda ett par varv med limmet på tråden och klipp av. Starkt och snabbt!
Detta lät ju minst sagt sensationellt i mina öron, men El-Ge fick medhåll från flera flugbindare i det forum jag postade frågan om detta kan vara sant. Detta måste testas och inköp gjordes.

Igår fick jag då slutligen leverans så jag satte mig vid bindstädet och bestämde mig för att hårdtesta detta wonder-glue genom att binda Corixor med gummiben. Resultat? Jag är övertygad. Limmet är klockrent, det torkar direkt och kändes smidigt och bra att arbeta med. Spännande! Kommer dock inte att kasta min whipfinisher, men för mindre flugor och där det där väldigt pilligt kommer limmet att komma till användning. Kul!

onsdag 27 januari 2010

Årskrönika - Flugfiskeåret 2009 - Del 2/3

Jag har levt gott på veckan i Härjedalen i över ett halvår nu, och jag levde gott på det jag/vi hade framför oss ett halvår innan. Resan till Tännäs bokades på senhösten 2008 och redan där började planeringen och skrockandet mig och Per emellan.

Så blev det då verklighet några dagar efter midsommar …

Efter en längre bilresa, depåstopp och bunkring av livsmedel i Mora var vi framme i Tännäs. Stugan är perfekt, vädret är perfekt och omgivningen är perfekt, hur blir det nu med det mest elementära – fisket? Ja, efter ett par dagar började vi hitta rätt metod ...

Hela storyn om bonanzat i Härjedalen kan ni läsa här, nedan är en väldigt komprimerad variant.

Första landade harren firades som sig bör med öl och cigarr, sittandes på en tuva vid strandkanten. Det var ljuvligt att sitta där i solskenet med vadarskorna i ån, de snöbetäckta fjällen som bakgrund och blicka bort ett hundratal meter och se Per göra tummen upp – även han hade landat fisk. Att premiärfisken var en harr som nästan fått plats i ansjovisburken spelade ingen roll, det luktade ju nu Thymallus Thymallus om händerna och håven. ”Den lille” fick givetvis simma åter och växa till sig. Catch & Release fiske tillämpades hela veckan, endast två godkända fiskpannefirrar tog vi upp per dag. ”Det är ju inget skafferi …” som River-Keeper Ingebrikt sade till oss på introduktionsmötet vid ankomst, och det har han ju helt rätt i.

Att vi hade ett fantastiskt väder under vecka 26 kan ju belysas av att vattentemperaturen i Tännån steg cirka tio grader under veckan. Då detta var den första riktiga sommarvärmen i omgivningen hade vi stora förhoppningar om massiva kläckningar av Sjösandsländan. Och visst kläckte det, tyvärr för sent för oss då när vi kastade de sista kasten sent på kvällen vår sista fiskedag kom de stora dagsländorna flytande på vattenytan. Precis när vi hittat rätt rytm i flugval, teknik, hemtagning, presentation och rätt rytm i levernet att fiska i snitt minst 14 timmar per dag måste vi åka hem. Dystert! På tal om kläckningar och insekter så landade de största nattsländor jag någonsin sett på oss under hela veckan, nästan larvigt stora. Är det nattsländor eller fågelungar?

Klinkhammer, Red Tag, gul forsslända i olika flytande stadier och knottvarianter var de flugor som genererade mest och störst fisk. Även en harr som tog en Butcher under kvällsfiske på knappt knädjuptvatten är ett minne jag vårdar ömt så här off-season. Just gul forsslända i dunstadie med CDC-vinge tog jag under en timma mina tre störa harrar på – efter den tredje var kroken böjd och flugan ofiskbar. Tyvärr var det enda flugan i sitt slag i asken, liknande fanns men med annan gul nyans och den tog inte fisken i samma frekvens. Tillfällighet eller inte? Ovetandet är en del av charmen …

Under de resterande fem veckorna av min monstersemester på sex veckor i somras hann jag även med lite flytringsfiske efter abborre, ett par besök vid ”klubbsjöarna” i Lerum och ett par underbara upplevelser vid Säveån. Noterbart är det ”bottennapp” i form av en gädda jag upplevde i flytringen – målet med turen var klart, nämligen ett par fina lunchabborrar. Men vid inpaddlingen mot land passade jag på att kasta lite sporadiskt och plötsligt satt Dog Nobblern fast i vad jag trodde var en stock eller annan bottenvegetation. Men det visade sig vara en, för årstiden, väldigt stridbar gädda som verkligen gav mitt #6 spö en riktigt minnesvärd kamp. Mer om detta här.

Precis innan semsterlugnet tog slut och kropp, vanor och hjärna började förbereda sig för arbete igen hann jag med två ljuvliga dagar vid Säveån. Ett nytt hot-spot hittades (läs mer här) och några öringar landades (och släpptes givetvis åter). Säveån är en oas, så otroligt vackert och har en grym potential för öring- och insektsliv. I mitten av maj är det dags igen …

Efter sommaren kommer hösten, och det är inget negativt med det, i alla fall inte för oss flugfiskare. I nästa del av denna avhandling behandlas hösten och vintern 2009 som kommer innehålla reflektioner om bland annat Hökensås och flugbindning.

måndag 25 januari 2010

Flugfiske app till Iphone?

Flugfiskar du? Har du iPhone? Kan du tipsa om en bra flugfiskerelaterad app? Nej, tänkte väl det.

Drömapp till min iPhone är en för gränssnittet anpassad variant av Boström och Bengtssons "Nattsländor i öringvatten" och "Dagsländor i öringvatten". Ni vet de intelligenta och fantastiska identieringsböckerna i fältformat. Och varför inte en variant av "The Fly-Tying Bible" och "Flugbindning på mitt sätt"?

Är jag ensam om att törsta efter flugfiskerelaterade applikationer till iPhone? Allt annat, och det menar jag verkligen, finns ju. Kom igen nu utvecklare, här är köpsignaler!